سهم ناچیز ایران از بازار 500 میلیارد دلاری خدمات فنی - مهندسی عراق

همایش بزرگ تجارت ایران و عراق آغاز شد و در آن، رئیس ستاد توسعه روابط اقتصادی با عراق از ظرفیت 500 میلیارد دلاری بازار خدمات فنی و مهندسی این کشور، خبر داد و از حجم کنونی یک میلیارد دلاری صادرات خدمات ایران به عراق انتقاد کرد. همچنین مدیر عامل بورس کالا پیشنهاد کرد شعبه بورس‌کالای ایران در کشور عراق تاسیس شود. نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور نیز با بیان این که ایران یک فرصت هزار میلیارد دلاری برای جهان است، بر رفع چهار مانع روابط اقتصادی ایران و عراق و نیز بر لزوم انعقاد موافقت نامه های تجاری ترجیحی و آزاد بین دو کشور تاکید کرد.به گزارش ایسنا، همایش بزرگ تجاری ایران و عراق، دیروز با حضور مقامات دولتی و بخش خصوصی دو کشور آغاز شد. در نخستین روز از این همایش دو روزه، اوحدی دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق از حضور ضعیف ایران در بازار خدمات فنی و مهندسی عراق انتقاد کرد. اوحدی اظهار کرد: ظرفیت صدور خدمات فنی - مهندسی ایران سالانه ۲۵ میلیارد دلار و ظرفیت خدمات فنی در عراق به خصوص در دوره پساداعش ۵۰۰ میلیارد دلار است. در این میان چرا باید صدور خدمات فنی - مهندسی از ایران به عراق حداکثر یک میلیارد دلار باشد؟
پیشنهادهای بورسی ایران به عراق
حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالا نیز در سخنانی با ارائه پنج سناریو برای همکاری مشترک با کشور عراق، گفت: تجار عراقی می‌توانند ضمن عرضه کالای خود در رینگ داخلی بورس کالایی ایران ، از مزایای این بازار برخوردار شوند یا می‌شود از طریق رینگ صادراتی این بازار کالاهای ایرانی به عراق صادر کرد. در عین حال  نیز می‌توان با عرضه کالاهایی با تایید استاندارد که در مرز کشور عراق یا مناطق آزاد عرضه می شود بورس کالای مشترک ایجاد کرد. مدیرعامل بورس کالا، افزود: همچنین می‌توان با ایجاد رینگ صادراتی اختصاصی برای تجار عراقی و  ایجاد یک نمایندگی یا شعبه‌ای در کشور عراق برای بورس کالا زمینه همکاری میان دو کشور را افزایش داد.
4 مانع روابط اقتصادی ایران و عراق از زبان معاون اقتصادی رئیس جمهور
اما سخنران ویژه این همایش، معاون اقتصادی رئیس جمهور بود. محمد نهاوندیان در این همایش اظهار کرد: گزارش‌های مؤسسات مطالعاتی بین‌المللی خصوصی و دولتی، ایران را به عنوان یک فرصت هزار میلیارد دلاری معرفی می‌کند. نهاوندیان در ادامه با اشاره به موانع گسترش روابط تجاری بین ایران و عراق اظهارکرد: مانع شماره یک روابط بانکی است زیرا روابط بانکی به تناسب روابط تجاری جلو نرفته است و باید این موضوع دنبال شود.مانع دوم بر سر راه گسترش روابط تجاری، این است که باید بین ارتباطات بخش خصوصی، سازمان دهی و هماهنگی ایجاد و ارتباطات دو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق و تشکل‌ها سامان دهی شود و منظم باشد زیرا نظم در روابط کمک کننده است. همچنین باید در حوزه حمل و نقل و ترانزیت که یکی از موانع گسترش روابط بین دو کشور است اقدامات خوبی انجام دهیم اگرچه کارهای خوبی انجام شده، ولی هنوز می‌شنوم که برخی توافقات در برخی حوزه‌های مرزی خوب انجام نمی‌شود در حالی که ما باید روان‌ترین روابط حمل و نقل و ترانزیت را بین ایران و عراق داشته باشیم.معاون اقتصادی رئیس جمهور بیان کرد: همکاری‌های گمرکی بین دو کشور برای گسترش روابط تجاری باید گسترش یابد. نهاوندیان در همین باره بر لزوم انعقاد موافقت نامه های تجاری ترجیحی و آزاد بین  ایران و عراق تاکید کرد.
سهم 6 میلیارد دلاری تجارت ایران از  200 میلیارد دلار روابط تجاری عراق
به گزارش خبرگزاری فارس، ولید حبیب الموسوی معاون وزیر بازرگانی عراق نیز در این همایش ضمن سخنانی اظهار کرد: حجم تجارت بین ایران و عراق به حدود شش میلیارد دلار رسیده که پیشرفت خوبی داشته است. اما در مقابل 200 میلیارد دلار روابط تجاری موجود در عراق رقم کمی به حساب می‌آید. الموسوی افزود: در بخش‌های صنایع، کشاورزی، سیلو و ساختمان‌سازی و ساخت مجتمع‌های مسکونی نیاز فراوانی به همکاری با شرکت‌های ایرانی داریم.
 
   فراخبر
تجارت خارجی با عراق
آمارهای تجارت خارجی نشان می دهد که عراق در سال های اخیر، در میان سه مقصد عمده صادرات غیر نفتی کشور قرار داشته و سهم ارزش کالاهای صادر شده به این کشور، عمدتاً بیش از 14 درصد کل ارزش صادرات کشور بوده است. با این حال، ارزش صادرات کشور طی سال های اخیر در حدود شش میلیارد دلار ثابت مانده است که نیازمند آسیب شناسی از سوی مقامات تجاری دو کشور است. به گزارش تسنیم، عمده کالاهای صادرات غیرنفتی ایران به عراق طی سال های 2011 تا 2015 نیز شامل سیمان، بستنی، شربت‌های یخ‌زده، کاکائو، ماسک، کولرهای آبی خانگی، گوجه‌فرنگی، رب گوجه، پنیر، سیب، لوازم خانه و مواد پلاستیکی و مواد شروع کننده و تسریع‌کننده واکنش‌های شیمیایی و فراورده‌های کاتالیزم بوده است.




سایر اخبار این روزنامه